David R. Loy og Zen i Vesten
En fremstilling af David R. Loys forfatterskab
Tim Pallis
Zen i Vesten har mange former. De fleste har at g¿re med en formidling af de mange formelle tr¾k, som er karakteristisk for traditionel japansk institutionaliseret zen buddhisme. Selv om den zen, som praktiseres i Vesten, ikke er en tro kopi af japanske zen klostres mŒde at g¿re tingene pŒ, sŒ kan man godt sige, at det i vid udstr¾kning er en efterligning af de former og den liturgi, der praktiseres i et japansk zen kloster.
Det viser sig helt basalt i munkene og abbedernes pŒkl¾dning, ritualerne i zendo, recitationen af sutra og sanzen eller dokusan formaliteterne, sesshin arrangementerne, omgangsformerne, hierarkiet osv. osv. Dette er japansk zen i Vesten, det er ikke zen i Vesten.
Zen i Vesten er ikke rigtig opfundet endnu, men pŒ vej. Jeg kender ikke alle de ydmyge tiltag, der findes i Vesten for at etableres en solid zen praksis, som ikke oser af japanske zen former, men som alligevel er en zen praksis, der er genuin og ikke en udvanding af den Œndelige tradition, som er sŒ vigtig at bevare. Jeg vil gerne behandle David R. Loys formidable forfatterskab, som et godt eksempel pŒ zen i Vesten.
Det drejer sig om ikke slavisk at kopierer den formelle japanske tilgang til zen tr¾ningen, idet munkenes tr¾ning i et japansk zen kloster, til forskel fra en l¾gmands tr¾ning, drejer sig om deres fremtidige karriere som zen pr¾ster. Som zen pr¾st skal man deltage i mange forskellige ceremonier og forrette begravelses ritualer for danka dvs. de familier, som er tilknyttet et bestemt zen tempel og har gravsteder i templet.
Vi mŒ i Vesten ikke glemme, at zen buddhismen i Japan er en ÓkirkeÓ og at zen templernes vigtigste opgave er at tilfredsstille menighedens ¿nske om, at deres pr¾ster f¿rst og fremmest tager sig af begravelses ritualerne. Den folkelige forstŒelse af buddhismen begr¾nser sig nemlig til, at det er en "d¿dekult".
Shinto religionen tager sig at skabelse, opv¾kst, bekr¾ftelser, indtr¾den i livet, giftermŒl, medgang og lykke. Konfucianismen tager sig af de sociale relationer og moralske sp¿rgsmŒl og buddhismen tager sig af d¿den. Alle de mange forskellige buddhistiske sekter i Japan har derfor den funktion at betjene l¾g folkets behov for, at deres afd¿de fŒr den bedst mulige rejse gennem det hinsidige, indtil han/hun atter genf¿des til en ny eksistens i en levende krop.
De buddhistiske institutioner i Japan er ¿konomisk afh¾ngige af deres danka, som ofte h¾lder til den folkelige buddhismes tro pŒ himmel og helvede, karma og genf¿dsel, nŒde og medf¿lelse, hvor is¾r passagen i det hinsidige er vigtig for at kunne blive genf¿dt som menneske igen.
Dermed er der nemlig mulighed for endnu engang at pr¿ve lykken for at befri sig for fremtidige genf¿dsler. Denne folkelige overtro bestemmer helt og holdent zen pr¾sternes professionelle liv og gerning, og det er ikke spor anderledes i alle andre verdensreligioner.
Den seri¿st praktiserende zen buddhists eksistentielle og filosofiske vej til en erkendelse af sin egen og alle levende v¾sners buddhanatur, som hedder oplysning, opvŒgnen, satori eller kensho har meget lidt bevŒgenhed i den folkelige bevidsthed.
Men man regner det naturligvis for givet, at de ¾ldste pr¾ster i en hvilken som helst buddhistisk tradition har en indsigt i det hinsidige, som ikke er de fleste forundt. Alle har stor respekt for den buddhistiske tr¾ning, som bestemt mŒ f¿re til en s¾rlig indsigt, sŒledes at pr¾sterne kan hj¾lpe mennesker og deres elskede pŒ rette vej efter d¿den.
David R. Loy har nok det mest omfangsrige og dybdeborende forfatterskab af alle vesterlandske zen l¾rere i dag. Det kommer af, at han en stor del af sit liv har besk¾ftiget sig med at afklare alle de mangfoldige facetter af en sammenlignende mystik.
Han har igen og igen beskrevet forskellene og lighederne mellem den filosofiske erkendelse i henholdsvis buddhismen, vesterlandsk filosofi og den ikke-dualistiske mystik, som man med et sanskrit ord kunne kalde advaita, der betyder ikke to.
David R. Loy er f¿dt i 1947 og er i dag professor i etik, religion og samfund ved Xavier Universitetet i Cincinnati, Ohio, USA. Han har en Ph.d. i filosofi fra Singapore Universitet, og har indtil januar 2006 v¾ret professor i filosofi ved Bunkyo Universitetet i Chigasaki i Japan.
Men han har ogsŒ en karriere indenfor zen buddhismen. I 1971 begyndte han nemlig at praktisere zazen hos Robert Aitken Rōshi pŒ Hawaii. Han er nu zen l¾rer i den zen buddhistiske linie, der hedder Sanbō Kyōdan, som er en tradition, der forener Rinzai Zen og Sōtō Zen.
David Loy har fuldendt den formelle kōan tr¾ning hos zen mesteren Yamada Koun Rōshi (1907-1989), der skrev en af de bedste kommentarer til det klassiske v¾rk Mumon Kan (The Gateles Gate).
David Loy er gift med Linda Goodhew, som han m¿dte i Singapore. Hun har en universitetsuddannelse fra Tōkyō, og de har begge boet i Kamakura i mange Œr. De har en s¿n, Mark, og er nu bosiddende i USA.
ÓJeg kom ikke fra den analytiske filosofi til buddhismen, men gennem litteratur og eksistentialisme. Der var ikke sŒ langt et spring fra Nietzsche til zen i 1960-erneÓ.
Det filosofiske studie f¿rte David Loy fra Carleston College, Northfield, Minesota i 1965 over KingÕs College, London University i 1967 til Hawaii University, Honolulu, hvor han fik sin MA i asiatisk filosofi med udm¾rkelse.
Fra 1975 til 1985 forskede han ved Singapore Universitet, hvor han fik sin Ph.d. I 1985 bosatte han sig med Linda Goodhew i Kamakura og fortsatte sin zen tr¾ning hos Koun Rōshi, som gav ham dharma navnet Tetsuun.
David Loy bekl¾der i dag en r¾kke poster i ÓBuddhist Peace Fellowship International Advisory CouncilÓ og ÓAdvisory Board of the Ernst Becker FoundationÓ og i f¿lgende tidsskrifter: Cultural Dynamics, Worldviews, Contemporary Buddhism, Journal of Transpersonal Psychology og det buddhistiske review Tricycle.
Der findes en DVD pŒ 54 minutter med titlen: David Loy. Zen Philosopher og Social Critic. Og der er et interview med ham: ÓLack and Liberation in Self and SocietyÓ i tidsskriftet Holos. Forum for a New Worldview, Vol. 1, No. 1, 2005.
David Loy har i gennem Œrene skrevet et utal af artikler i mange betydningsfulde tidsskrifter, som har med filosofi, buddhisme, psykologi og samfundsvidenskab at g¿re, eksempelvis Philosophy East West, Journal of Transpersonal Psychology, Tricycle, osv. osv.
Hen ad vejen bliver disse artikler til kapitler i hans b¿ger. Det foregŒr ikke i kronologisk orden, men nŒr et emneomrŒde er d¾kket godt ind i forskellige tidsskriftartikler, kommer der en bog med et indhold, som afspejler dette omrŒde.
David Loy har pŒ denne mŒde skrevet f¿lgende b¿ger:
Nonduality. A Study in Comparative Philosophy. New Haven, Conn. Yale University Press, 1988. Det er en boglig udgivelse af hans Ph.d. Den er oversat til tysk og spansk.
Her forklarer David Loy, hvad ikke-dualitet er, sŒ vidt som sproget overhovedet kan beskrive det. Det, der interesserer ham, er Óa core doctrine of nonduality of seer and seenÓ. Han forbinder vestlig og ¿stlig filosofi og psykologi og skriver om ikke-dualitet, sŒ det kan forstŒs. Bogen er en klar fremstilling af et i Vesten ret ukendt begreb. Den er derfor f¾nomenologisk og eksistentielt set ret provokerende, men en intellektuel nydelse at l¾se.
Ikke-dualitet er den oprindelige Óuf¿dteÓ mŒde at se pŒ verden. Det er mystikerens erkendelse og opfattelse af tilv¾relsen. Det er det oplyste bevidsthedsrum, som er vor f¾lles buddhanatur. ÓNondualityÓ indeholder en grundig indf¿ring i det mest essentielle i mystikerens opfattelse af tilv¾relsen, men ogsŒ den postmodernistiske filosofi hos Derrida. David Loy beskriver i den forbindelse dualismens dekonstruktion.
David Loy viser den fundamentale identitet mellem forskellige ikke-dualistiske traditioner i Mahayana buddhismen, bev¾ger sig ind i Sankaras Advaita Vedanta, Taoismen og Zen og finder deres ikke-dualisme. Det er et af de bedste eksempler pŒ at fremstille, hvad Aldous Huxley arbejdede pŒ at formidle det meste af sit liv: En Óperennial philosophyÓ, en sammenlignende mystik eller den essentielle ikke-dualistiske mystik i alle religioner.
ÓNondualityÓ er et enestŒende eksempel pŒ en alternativ mŒde at opfatte tilv¾relsen pŒ. Det er et unikt alternativ til de mange uholdbare, men for tiden accepterede betragtninger af den individuelle persons situation i verden, som handler om reduktion, dualisme, funktionalisme, f¾nomenologi eller marxistisk analyse.
Den f¿rste del af bogen hedder "Toward a Core Theory" og omfatter fire kapitler: "How Many Nondualities Are There?" - "Nondual Perception" - "Nondual Action" - "Nondual thinking". Den anden del hedder: "Resolving Ontological Differences" og omfatter ogsŒ fire kapitler: "Three Approaches to the Subject-Object Relation" - "The Deconstruction of Dualism" - "The Mind-space Analogy" - "Nonduality in the Bhagavad-gita". Conclusion hedder "Nondual values".
Lack and Transcendence. The Problem of Death and Life i Psychotherapy, Existentialism, and Buddhism. Atlantic Highlands, New Jersey. Humanities Press, 1996.
Selvom der er stor forskel pŒ metoder og mŒl i henholdsvis psykoterapi, eksistentialisme og buddhisme, besk¾ftiger de sig med samme grundl¾ggende sp¿rgsmŒl om liv og d¿d og d¿den i livet.
I dette dybdeborende v¾rk bringer David Loy de tre forskellige traditioner sammen i Žn syntese, som tager hensyn til hver traditions unikke stŒsted. PŒ den mŒde kaster han et nyt lys pŒ kendte problemstillinger. Bogen er skrevet i en klar faktuel stil, som ikke kr¾ver alt for akademiske eller filosofiske foruds¾tninger.
Det er tydeligt, at David Loy kender sin Nietzsche, Freud og Heidegger. Han unders¿ger den ide, at Œrsagen til menneskets f¿lelse af mangel og eksistentiel lidelse ikke stammer fra vor frygt for d¿den, som Freud mente, men snarere den snigende fornemmelse af, at vi ikke har et substantielt selv - at vi ikke er noget i os selv som person eller som individuelt jeg.
David Loy s¾tter den buddhistiske forstŒelse op mod de vestlige t¾nkere. BŒde buddhister og t¾nkere er motiverede af de samme problemer og sp¿rgsmŒl. Vesten har pŒ en meget detaljeret psykologisk og f¾nomenologisk mŒde beskrevet Œrsagen til menneskets eksistentielle lidelse, som buddhismen kalder dukkha (dis-ease).
Loy overs¾tter dukkha med ÓlackÓ, som viser, at han opfatter det som en mangelsygdom. Vestens filosoffer og psykologer har for de flestes vedkommende ikke en l¿sning pŒ de eksistentielle problemer, endsige en befrielse fra dem, men det har buddhismen.
ÓLack and TranscendenceÓ er sŒledes en oplysende bog om, hvorledes buddhismen forholder sig til hovedstr¿mningerne i vesterlandsk livsfilosofi.
Menneskets dybeste frygt er ikke angsten for d¿den, men den ultimative frygt, som driver alle vores egoistiske r¾nkespil og egoets selvopholdelsesdrift. Disse egotrip gŒr ud pŒ at finde noget, en hvilken som helst ting, som er mere konkret og virkelig at frygte og derpŒ forsvare det med n¾b og kl¿r.
Fra et buddhistisk synspunkt er der egentlig talt Óingen som helstÓ at finde, sŒ opgaven er gennem f.eks. zen tr¾ningen at g¿re egoet mere gennemskinneligt eller helt at opl¿se det. Det sŒkaldte ego, som i virkeligheden slet ikke findes som vor egentlige natur, bestŒr af nogle meget rodf¾stede, og vell¾rte mentale processer, som er meget emsige for at identificere sig og f¿le sig som et virkeligt ÓselvÓ.
Foruden en introduktion og en prolog bestŒr bogen af f¿lgende fem kapitler:
The Nonduality of Life and Death.
The moving Image of Eternity.
The Pain of being Human.
The Meaning of It All.
Trying to Become Real.
Conclusion: Transcendence East and West.
"The most horrible of all evils, death, is nothing to us, for when we exist, death is not present; but when death is present, then we are not" (Epicurus).
"For life in the present there is no death. Death is not an event i life. It is not a fact in the world. Our life is endless, in just the same way that our field of vision has no boundaries" (Wittgenstein).
A Buddhist History of the West. Studies in Lack. Albany, NY. State University of New York Press, 2002.
I Vesten kommer der et tidspunkt i enhver praktiserende buddhists liv, hvor man bliver n¿dt til at se tilbage pŒ sin egen kultur og sp¿rge, hvordan man egentlig kan forstŒ det, der er sket igennem vor lange historie? Hvordan er det egentlig fat med vor vesterlandske individualisme? Hvor kommer den fra?
David Loys v¾rk er et us¾dvanligt fors¿g pŒ at bruge buddhistiske begreber til at afkode historiens forl¿b. Han besk¾ftiger sig med den problematik at v¾re motiveret af en higen efter en fast grund, som alligevel ikke kan opnŒs pŒ den mŒde, vi s¿ger den.
Denne bog er en buddhistisk fortolkning af Vestens historie, som viser, at den vesterlandske civilisation blev formet af ÓselvetsÓ higen efter en fast grund. Det er noget helt centralt i buddhismen, som David Loy igen og igen vender tilbage til, at for at leve et lykkeligt liv er det n¿dvendigt, at mennesket forvandler de tre ÓgifteÓ: GrŒdighed, uvilje og selvbedrag til deres positive modstykker: Gavmildhed, medf¿lelse og forstŒelse.
Vestens historie er plaget af konsekvenserne af grŒdighed, uvilje og selvbedrag. Derfor er det virkelig interessant, at David Loy i denne bog unders¿ger, hvorledes mennesket igennem historien har fors¿gt at finde en fast grund for at f¿le sig mere virkelig.
Det at v¾re selvbevidst er en konsekvens af at m¾rke den gyngende grund som en fornemmelse af mangel (dukkha). Men det, der mangler, er blevet forstŒet pŒ forskellig mŒde i forskellige historiske perioder.
I ÓThe Buddhist History of the WestÓ unders¿ger David Loy, hvordan denne mangelsygdom har v¾ret forstŒet i de forskellige historiske perioder. Han borer sig ind i, hvorledes forstŒelsen af vor f¿lelse af en mangel forandrer sig gennem de afg¿rende historiske perioder og viser, hvorfor disse afg¿rende perioder var sŒ betydningsfulde for udviklingen af Vesten.
David Loys buddhistiske analyse af Vestens optagethed af frihed, fremskridt, ber¿mmelse, penge, nation, korporativ kapitalisme, mekanisk videnskab, civilsamfundet, forbrugermentaliteten osv. giver os et nyt lys pŒ vor egen kultur.
Han unders¿ger f¿rst og fremmest vor mangelsygdom som en v¾sentlig Œrsag til vore problemer og pŒpeger, at disse problemer faktisk ikke har v¾ret forstŒet som problemer overhovedet i vor kulturhistorie.
Da oplysningstiden endelig viste, at man ikke kan bygge en politisk filosofi pŒ det kristne evangelium, blev Vesten sekulariseret. Man trak religionen ud af det politiske liv. Det medf¿rte, at vor forstŒelse af os selv hovedsageligt blev motiveret af mulighederne i denne verden. Men vi skaffede os dermed et dybere eksistentielt problem.
Til trods for de mange materielle og ¿konomiske muligheder i vor sekulariserede verden har vi stadig en fornemmelse af en gennemgŒende f¿lelses af mangel. Vi har stadig den mangelsygdom, som buddhismen kalder dukkha. Hvordan kan denne mangelsygdom blive helbredt, nŒr vor sekul¾re politiske bestr¾belser ikke kan klare denne opgave?
MŒske er denne bog David Loys svageste, fordi han er filosof og zen mand – ikke historiker. Han er alt for optaget af, hvorfor Vesten og kristendommen har v¾ret sŒ destruktiv gennem historien, og hvorfor man gennemgŒende har haft fiasko med at give folk en f¿lelse af mening, retning og gl¾de ved livet. Hans analyse af vor civilisations historie er ikke helt fair, og der mangler en dybere forstŒelse af vor gr¾ske arv.
Bogen b¾rer pŒ underlig mŒde pr¾g af den universitets-radikalisme, som David Loy sikkert har v¾ret eksponeret af pŒ forskellige universiteter gennem tiden. Jeg t¾nker her pŒ den kritik Frankfurterskolen i Œrtier har fors¿gt sig med overalt i universitetsmilj¿et for at forvandle vort samfund i en mere marxistisk retning.
Det er dog ikke sŒdan, at David Loy er marxist. PŒ sin side foretr¾kker han at forvandle samfundet i en buddhistisk retning i stedet for. Men det ved jeg slet ikke om man kan eller skal g¿re med kulturpolitiske midler.
Bogens indholdsfortegnelse omfatter f¿lgende kapitler:
Introduction: Toward a Buddhist Perspective.
The Lack of Freedom.
The Lack of Progress.
The Renaissance of Lack.
The Lack of Civil Society.
Preparing for Something that Never Happens.
The Religion of the Market.
Afterword: The Future of Lack.
The Great Awakening. A Buddhist Social Theory. Boston, Massachusetts. Wisdom Publications, 2003. Oversat til spansk og tjekkisk.
I dette v¾rk beskriver David Loy en socialt engageret buddhisme som en ny spirituel praksis. Det er helt centralt i buddhismen, at menneskets lidelse (dukkha: dis-ease) stammer fra tre kilder: GrŒdighed, modvilje og selvbedrag. Han unders¿ger hvorledes disse tre "gifte", som har meget konkrete udtryk i samfundets mŒde at fungere pŒ, ligger som roden til al ondt.
Den buddhistiske l¾re har en vej, sŒ mennesket kan modsvare disse "gifte" for at lindre vor lidelse. David Loy drister sig til at foreslŒ, hvordan denne l¾re kan anvendes i vor kultur. Derfor handler denne bog om vigtigheden af den sociale dimension af buddhismen. Og derfor er den en teoretisk ramme for socialt engagerede mennesker, der ¿nsker Œndelig indsigt i deres sociale politik.
ÓThe Great AwakeningÓ viser, hvorledes buddhismen kan hj¾lpe vor postmoderne verden med at udvikle nogle muligheder for spirituel befrielse i en tid, der ikke er rigtig vel forvaret midt i sin anti-religi¿se kulturkamp.
Selv om politikerne vil have os til at tro, at globaliseringen i verden er motiveret af sociale hensyn, passer det ikke. De er motiveret af helt andre ting. ÓBig businessÓ er motiveret af grŒdighed, mere profit og magt. Forbrugerne er ligesom Óde sultne sp¿gelserÓ (gaki) i buddhismen, og buddhismen har til opgave at hj¾lpe denne mangelsygdom.
Forbrugermentaliteten lever sit eget liv. De fleste mennesker er helt uvidende om det problematiske ved denne livsstil. Alle uden undtagelse er skyld i miseren, som derfor mŒ takles individuelt. Den eneste mŒde er, at vi hver is¾r lader v¾re med at ern¾re den. Manglen pŒ ansvarlighed underst¿tter, hvad der foregŒr, og hvorfor ting ikke ¾ndrer sig.
Der er ikke mange i verden, som har lyst til at gŒ imod forbrugermentaliteten. Vi er til falds for Óbig businessÓ. Det er der for sŒ vidt ikke noget nyt i, men for at bryde en vej ud af denne jammerdal, mŒ der v¾re mennesker, som er villige til at bringe ofre, og det g¾lder bŒde du og jeg.
Der er f¿lgende kapitler i denne bog:
Buddhist Social Theory?
Buddhism and Poverty?
Pave the Planet or Wear Shoes?
Can Corporation Become Enlightened?
The Nonduality of Good and Evil: Buddhist Reflections on the New Holy War.
How to Reform a Serial Killer.
Zen and the Art of War.
Remaking Ourselves: On the Duality between Nature and Technology.
Loving the World As Our Own Body: The Nondualist Ethics of Taoism, Buddhism and Deep Ecology.
Afterword: A Nondual Social Theory.
"When Shakyamuni became enlightened, the whole world awakened in him and as him. The world begins to heal when we realize thats its sufferings are our own".
"Instead of the world appearing as a collection of discrete objects confronting me, it is realized to be a vast web of traces and traces of traces that also constitute me".
The Dharma of Dragons and Daemons. Buddhist Themes in Modern Fantasy. Sammen med Linda Goodhew. Boston, Massachusetts. Wisdom Publications, 2004.
David Loy og hans kone Linda Goodhew sp¿rger i denne bog, om der ikke er mulige buddhistiske temaer blandt de mange kristne temaer i den moderne popul¾re kultur. Man kan sige, at film og litteratur er den moderne form for en urgammel mundtlig overdragelse af myternes allegoriske visdom. Sp¿rgsmŒlet er, om der ikke skulle v¾re lidt dharma i litteraturen og filmens fantasi verden. I denne bog viser de, at det er der!
I Tolkiens "Ringenes Herre" er der ikke meget buddhisme - blandt andet pŒ grund af dens udpr¾gede dualisme mellem ondt og godt. Men der er en fork¾rlighed for ikke-vold, som r¾sonnerer med noget buddhistisk. Der er ogsŒ en given afkald pŒ og en indre kamp for ikke at v¾re knyttet eller bundet af grŒdighed, modvilje og selvbedrag, som er buddhistisk.
Et kapitel handler Michael Endes bog ÓMomoÓ, som forfatterne kalder en zen lignende kritik af vor fortryllelse af tidsopfattelsen. Et andet kapitel handler om to japanske anime film af Hayao Miyasaki. Der er ogsŒ et kapitel om Ursula Le Guins ÓEarthseaÓ b¿ger, som nok er mere taoistiske end buddhistiske. Der er ogsŒ et om Phillip Pullmans ÓHis Dark MaterialsÓ trilogi.
Ursula Le Guin er mŒske den eneste, som har haft ber¿ring med ¿stasiatisk mystik, men dharmaen kan optr¾de i mange forskellige former pŒ steder, hvor man ikke venter det. Det buddhistiske tidsskrift Tricycle havde f.eks. en god artikel om de buddhistiske temaer i trilogi filmen ÓThe MatrixÓ. Men man beh¿ver faktisk hverken at v¾re buddhist eller fantasi l¾ser for at kunne gl¾de sig over den spirituelle indsigt i ÓThe Dharma of Dragons and DaemonsÓ.
Money, Sex, War, Karma. Notes for a Buddhist Revolution. Boston, Massachusetts. Wisdom Publications, 2008.
De, der ikke har behov for at l¾se denne bog, vil undgŒ den pŒ grund af titlen, og de, der har behov for den, vil k¿be den af samme grund. Det er en meget sensationel titel til en meget seri¿s bog om, hvordan man skal gribe en buddhistisk revolution an.
Det er derfor en meget us¾dvanlig buddhistisk bog, en pragtfuld bog, som alle buddhister burde l¾se for at fŒ nogle input om, hvad buddhisme i Vesten kunne v¾re. Det er en bog, som f¿rer os ned pŒ jorden med en buddhistisk kritik af vor plagede kulturs jammerdal fuld af grŒdighed, modvilje og selvbedrag.
Det er ogsŒ en rageknivs skarp forstŒelse af Œrsagerne bag de problemer, vi befinder os i lige her og nu i denne verden. Den beskriver, hvorfor vi alle deler en fornemmelse af, at Ódet ikke er nokÓ, at Ódet aldrig er nokÓ, hvad enten det har at g¿re med penge, sex, sikkerhed eller krig.
Det er en bog, som besk¾ftiger sig med, hvordan vi tilvejebringer en radikal forandring i den mŒde vi arrangerer vort liv, vor kultur, vor planet og vor fremtid. Buddhismen er mŒske den vej, pŒ hvilken vi kan overleve i den moderne verden. Nogle vil mŒske mene, at der er lidt for mange politisk korrekte flovser i den, men buddhismen er god nok.
For tiden kan man v¾re meget bet¾nkelig ved overhovedet at give religion en politisk plads i den moderne verden. Selv buddhismen kan opfattes adskillende, selvsikker og bigot, hvis man ikke er meget grundig inde i dens forstŒelse af livet og tilv¾relsen.
ÓMoney Sex War KarmaÓ er s¾rdeles indsigtsfuld, og bestemt ikke ukritik overfor buddhismen selv f.eks. med hensyn til netop titlens ord. Men der er ogsŒ meget fine argumenter for at finde en autentisk buddhistisk vej i en lidt for broget verden. Der er stor visdom i de enkelte kapitler for at hj¾lpe den enkelte med at forvandle bŒde sit daglige liv og fremtidens buddhisme.
Der er f¿lgende kapitler i bogen:
The Suffering of Self.
Lack of Money.
The Great Seduction.
Trapped in Time.
The Second Buddha.
How to drive your Karma.
Whats Wrong with Sex?
What Would the Buddha do?
The Three Poisons, Institutionalized.
Consciousness Commodified: The Attention-Deficit Society.
Healing Ecology.
The Karma of food.
Why We Love War.
Notes for a Buddhist Revolution.
"The Buddhist path involves understanding how our minds works, and Buddhist teachers warns us about how our minds get stuck in dualistic ways of thinking: not only good and evil, but success and failure, rich and poor, and so forth".
"For Buddhism the only true solution lies in realizing our nonduality with "others" and understanding that our own well-being cannot be distinguished from their well-being".
Awareness Bound and Unbound. Buddhist Essays. Albany, NY. State University of New York Press, 2009.
Hvad beh¿ver vi for at f¿le os helt i pagt med tilv¾relsen, for at v¾re Žt med vort liv her og nu? I denne bog besk¾ftiger David Loy sig med befrielse, ikke fra verden, men i verden. Han har et meget bredspektret udsyn og indsyn, fordi han kender bŒde de klassiske mestre og samtidens v¾rker bŒde i Asien og Vesten. Det er en sammenlignende mystik vi pr¾senteres for her baseret pŒ en analyse af bevidsthedens v¾sen.
Bogen er mŒske David Loys bedste udgivelse. Det er nok fordi der er mere buddhisme i den. Der er ti kapitler, som pŒ en mŒde stŒr pŒ skuldrene af f¿rste kapitel: "Awareness Bound and Unbound: On the Nature of Attention". Det grundliggende her er en ber¿mt s¾tning i Diamantsutraen: Lad dine tanker komme frem uden at de opholder sig ved noget bestemt.
Buddhismen rŒder mennesket til ikke at opholde sig ved noget, men frig¿re bevidstheden fra at h¾nge sig i noget. Menneskets uvidenhed og selvbedrag kommer af, at bevidstheden er fanget eller bundet, og befrielsen herfra vil sige, at bevidstheden ikke l¾ngere holder fast ved eller griber efter noget.
Ord som opm¾rksomhed og bevidsthed bruges, fordi man ikke skal tro, at buddhismen handler om noget abstrakt eller metafysisk, men om hvordan den konkrete daglige bevidsthed fungerer. David Loy besk¾ftiger sig herefter med en hel r¾kke sp¿rgsmŒl om opm¾rksomheden (attention), nŒr den enten er bundet eller l¿st af sine bŒnd.
Han behandler det forhold, at til trods for at Samsara og Nirvana er to forskellige ting, sŒ er de alligevel Žt i den ikke-dualistiske erkendelse. Der er ogsŒ et afsnit om hvorledes vor opm¾rksomhed forfalder dvs. bliver "hooked" pŒ noget. Det sker fordi vi ikke ved, hvad bevidstheden egentlig talt er.
Denne uvidenhed medf¿rer en angst, som f¿rst forsvinder, nŒr vi indser, at opm¾rksomheden ikke er en funktion af et "selv". Den umiddelbare opfattelse af f.eks. fuglenes sang er helt ubetinget af en formidling fra objekt til subjekt.
Det er som neurologen og zen l¾reren James H. Austin kalder det: An allocentric, involuntary or receptive attention, i mods¾tnig til: An egocentric voluntarily or concentrative attention. Den f¿rste er kun domineret af den h¿jre hjerne-halvdel, den sidste af begge hjerne-halvdele.
David Loy skelner mellem, hvad der er vitalt og evigt i mods¾tning til det, der er kulturelt betinget og til en vis grad ogsŒ udateret i buddhismen. Derfor tager han buddhismen op til fornyet overvejelse og gŒr i dybden med sprogets dekonstruktion i Nagarjunas Madhyamaka filosofi og Dōgens Zen. Det andet kapitel hedder: "Language Against Its Own Mystifications: Deconstruction in Nagarjuna and Dōgen".
Der er tusind Œr mellem Nagarjuna og Dōgen, og deres buddhisme er formuleret vidt forskelligt. Nagarjuna dekonstruerer den almindelige sunde fornufts dualistiske opfattelse af tilv¾relsen med en rageknivs skarp dialektik.
Dōgens derimod skaber nye ikke-dualistiske udtryk, som tilsyneladende er en misforstŒelse af det almindelige sprogs logiske gramatik. En n¿jere analyse af dem viser en helt anden bevidsthed end vor mangelfulde sproglige adskillelse af alle ting.
Det essentielle for bŒde Nagarjuna og Dōgen er buddhismens dynamiske forstŒelse af, at enhver dharma i universet er bŒde Œrsag til og virkning af alle "andre" dharma. Denne gensidige fusionering af alle ting betyder at livet af den ene dharma er identisk med livet af alle "andre" dharma. Buddhismen er en ¿kosofi.
Det tredje kapitel hedder: "Dead Words, Living Words, and Healing Words. The Disseminations of Dōgen and Eckhart". David Loy indleder her med at pŒpege, at der er forskel pŒ Derridas dekonstruktivisme og kristendommens negative teologi og dens apofatiske udsagn (ikke det, ikke det). Daisetz Suzuki skrev om Meister Eckhart og det gjorde mange filosoffer i Kyoto Skolen ogsŒ.
Det der interesserede zen mestrene var, at Eckhart f.eks. bad til Gud om at skille sig af med Gud, fordi han havde fundet ud af, at hans egentlige natur transcenderede Gud. For Derrida er der derimod intet transcendent i verden. Hvis der er en rational intention i de ord vi bruger, sŒ de de d¿de ord. Hvis der derimod ikke er en rationel intention i dem, er det levende ord.
De rigtige mystikere, som den 6. patriark Huineng, Dōgen og Meister Eckhart er fuldst¾ndig skruppell¿se og radikale i deres mŒde at udtrykke sig pŒ: NŒr jeg siger "ikke-evig", er det netop hvad Buddha mente med "evig".
Dōgens ordspil er mangfoldige. F.eks er det almindeligt i buddhismen at sige: Alle levende v¾sner har buddha-naturen, men Dōgen siger: Alle levende v¾sner er buddha-naturen. Det japansk ord at "nŒ den anden bred" er to-higan, men Dōgen kalder det higan-to dvs. at "den anden bred er ankommet". At "pr¾dike dharmaen" bliver til at "dharmaen pr¾diker".
Dōgen tillod sig ikke at v¾re begr¾nset af sprogets og vore tankers almindelige dualismer, men sammensatte selv sine egne udsagn, som giver pokker i de tvedelinger, som vi s¾dvanligvis h¾nger os i.
Meister Eckhart gjorde noget lignende. Han forstŒr ordet mutuo, gensidig, som meo tuo et tuo meo som betyder "mine dine og dine mine". I "Fader Vor" bliver "din vilje ske" til "viljen er din". "V¾ren" og "ingen" giver han ogsŒ en ny ikke-dualistisk betydning ved at bytte om pŒ dem.
Han vidste godt, at "v¾ren" og "ingen" blot er begreber, der afspejler hinanden, og at det er muligt at danne udsagn, som oph¾ver dualiteten mellem Gud og mennesket. Hvis Gud er "ingen", er det fordi, han er menneskets "ingen", og hvis mennesket er "ingen", er det fordi, dets "v¾ren" er Guds.
Det fjerne kapitel hedder: "Zhuangzi and Nagarjuna on the Truth of No Truth". Det er et herligt emne indenfor bŒde taoismen og Buddhismen og David Loy er ekspert i at skrive sammenlignende mystik om "ingen sandheds sandhed", som han ogsŒ gjorde det i sin f¿rste bog "Non-duality". Der er store forskelle geografisk, historisk og sprogligt mellem Zhuangzi og Nagarjuna, men der er forbavsende ligheder med hensyn til l¿sning af problemerne.
Hvad hvis der ikke findes en sandhed? Eller hvad hvis dette netop er sandheden? Er det en selvmodsigelse eller et paradoks, som opfordrer til et spring til en helt ny forstŒelse? Zhuangzi er blevet kaldt relativist og skeptiker, men er bare en ikke-dualistisk mystiker. Nagarjuna er blevet kaldt skeptiker og nihilist, men han er ogsŒ bare en ikke-dualistisk mystiker.
Sk¿nt vor s¾dvanlige dualistiske mŒde at t¾nke pŒ diskriminerer mellem ting i verden og fŒr os til at se dem som adskilte fra os, sŒ diskriminerer Tao ikke mellem ting, men behandler dem som lige. Diskriminering finder sted under bestemte omst¾ndigheder og oph¿rer, nŒr disse ¾ndres. Verden opfattes nu, som den er, f¿r vor begrebslige tanke opdelte den. Denne bevidsthed kaldes Tao.
Within yourself, no fixed positions:
Things as they take shape disclose themselves.
Moving, be like water,
Still, be like a mirror,
Respond like an echo.
Blank! as though absent:
Quiscent! as though transparent.
Be assimilated to them and you harmonize,
Take hold of any of them and you lose.
(Graham, A.C. Chuang-tzu: The Inner Chapters,1981, p.281)
Kapitel fem hedder CyberBabel og handler om tidsopfattelsen i det moderne multimedie og computeriserede samfund og tidsopfattelsen i Dōgens zen. Det drejer sig igen om den bundne bevidsthed og den befriede bevidsthed.
NŒr en stadig voksende m¾ngde af information skal presses ned i dŽt relativt konstante tidsforl¿b, som enhver af os har til rŒdighed, medf¿rer det at opm¾rksomhedens tidsrum indskr¾nkes. Det at skulle v¾re bevidst om alt, hvad der er digitalt tilstedev¾rende, spreder vor opm¾rksomhed ud, sŒ den ikke kan skelnes fra uvidenhed. De uendelige muligheder implicerer en lammende rŒdvildhed.
Fra et buddhistisk synspunkt forv¾rrer den accelererende cybertid snarere end formindsker de dualistiske vrangforestillinger mellem ting, os selv indbefattet, og den tid de er "i". Den teknologiske forbl¾ndelse af at blive stadig hurtigere og hurtigere er ikke l¿sningen, men problemet.
L¿sningen er derimod at befri bevidstheden, ikke fra dens fikseringer, men fra dens mangel pŒ fokus, hvilket zen praktikanter ved alt om. Det drejer sig i stedet om at for¿ge opm¾rksomhedens tidsrum ved at s¾nke farten. Det medf¿rer at vi "glemmer os selv" sŒledes, at vi kan virkeligg¿re bevidsthedens sande natur og blive Žt med det vi g¿r.
Kapitel seks hedder: "Dying to the Self that Never Was". Det handler igen om den sammenlignende mystik. Denne gang om en sammenligning af zen buddhistisk praksis med en ukendt engelsk mystikers tekst fra 1300-tallet The Cloud of Unknowing.
Der er ligheder og forskelle. Begge kontemplative traditioner fremh¾ver, at det drejer sig om, at man gennem praksis erkender, at det selv, som vi alle tror eksisterer som vor egentlige natur, i virkeligheden aldrig har eksisteret.
Kristendommen anbefaler en bevidsthedsm¾ssig omv¾ltning kaldet metanoia, som ikke kan finde sted uden det, der kaldes kenosis, som er en fuldst¾ndig udt¿mning af selv-bevidstheden i vort bevidsthedsrum.
Ikke jeg, men Kristus lever i mig, sagde Paulus. Jesus egen d¿d og genopstandelse er ikke nok. Vi mŒ selv d¿ en pr¾ mortem d¿d og genvinde bevidstheden for at realisere gudsriget.
MŒske er dette kapitel det bedste David Loy har skrevet i hele sit forfatterskab, fordi der er et afsnit om mu, som ganske simpelt er sŒ instruktivt, at alle, der praktiserer zen, b¿r l¾se det for at forbedre deres fornemmelse af, hvor denne praksis snerper hen. Praksis er en alvorlig sag, det g¾lder om at forstŒ, hvordan man skal praktisere, f¿r praksis oph¾ver den, der praktiserer.
Bravely let go
On the edge of the cliff
Throw yourself into the Abyss
With decision and courage.
You only revive after death
(Chang, Garma C.C. The Practice of Zen, 1970, p.103)
Kapitel syv hedder: "The Dharma of Emanuel Swedenborg". I 1887 pŒpegede en pr¾st i en Swedenborg Ny Jerusalems Kirke i USA ligheden mellem den svenske mystiker Swedenborgs l¾re og Buddhismen. Den japanske l¾gmands zen mester Daisetz Suzuki tog det op og oversatte Swedenborg til japansk i 1913. I 1996 kom sŒ endelig den engelske overs¾ttelse af Suzukis bog.
Swedenborg (1688-1772) er ikke nem at l¾se og forstŒ, fordi han bruger en apokalyptisk terminologi med spiritistiske undertoner i sin fremstilling af sine visioner og erkendelser. Der er folkelige budhistiske elementer i det f.eks. kan man sammenligne nogle visioner i den Tibetanske D¿debog: Bardo Thodol med Swedenborgs visioner.
Der er ogsŒ en ¿kosofi, som kan minde om Avatamsaka buddhismens ¿kosofi og Indras Net. Den svenske forfatte August Strindberg var begejstret over at l¾se Swedenborg pŒ et tidspunkt, hvor han var optaget af forskellige okkulte visioner. Jeg har lidt sv¾rt ved at komme ind i stoffet, og ved at Suzuki ikke siden besk¾ftigede sig med Swedenborg.
Det ottende kapitel hedder: "The Karma of Women". Karma er det mest misforstŒede begreb i buddhismen. I den folkelige buddhisme har det til alle tider betydet en ufejlbarlig Œrsags-virknings sammenh¾ng mellem menneskets moralske handlinger og det sk¾bne i n¾ste liv. Der er sŒledes ikke behov for at arbejde for nogen som helst social retf¾rdighed, fordi den allerede er indbygget i universets moralske m¿nster.
Karma loven bruges derfor mange steder til at retf¾rdigg¿re den politiske elites autoritet. Deres rigdom og magt forklares som resultatet af de gode gerninger de har gjort i tidligere liv. Teorien om karma og genf¿dsel har alvorlige konsekvenser for Thailands sex industri og mange templer tjener pŒ det. De prostituerede hvis sk¾bne er bestemt af en dŒrlig karma i et tidligere liv mŒ betale dana, gaver, for at opnŒ en bedre genf¿dsel n¾ste gang.
Vold mod kvinder, racisme, ¿konomisk undertrykkelse og f¿dsels handicap kan alt sammen forklares som et resultat af en fortjent dŒrlig karma. Det er en helt almindelig opfattelse i alle buddhistiske lande, at en kvinde bliver n¿dt til at blive genf¿dt som en mand, hvis hun skal g¿re sig hŒb om at blive spirituelt oplyst. Det g¾lder ogsŒ for nonner.
"By the power of my merit, may I be reborn a male....
(1400-tals inskription af en Queen Mother)
I alle disse eksempler pŒ at "offeret selv er skyldig" har den folkelige buddhisme misforstŒet Buddhas l¾re om cetana, som betyder motivation. Karma betyder handling og karma l¾ren er et etisk princip. Menneskets livssituation kan ¾ndres ved at forandre motiverne til vore handlinger lige her og nu.
Karma er ikke noget selvet har, men en fornemmelse af det vi selv er. Og denne fornemmelse af os selv skifter i overensstemmelse med vores bevidste valg. Jeg rekonstruerer mig selv, ved det jeg bevidst g¿r, fordi min selv-fornemmelse er et bundfald af vanem¾ssige tanker, f¿lelser og handlinger.
Det niende kapitel hedder: "The West Against the Rest? A Buddhist Response to The Clash of Civilizations". Samuel Huntington skrev i sin ber¿mte bog "The next world war, if there is one, will be a war between civilizations". Religion er en bestemmende faktor for Huntington, og islam er en "test case", fordi den islamiske verden har sŒ sv¾rt ved at komme ud af det med alle andre kulturer.
Men David Loy deler ikke Huntingtons analyse, som hverken er objektiv eller neutral. Han vil derfor hellere se lidt n¾rmere pŒ Vestens vanskeligheder. Muhammed var bŒde en religi¿s, politisk og milit¾r leder; Jesus og Buddha var kun religi¿se ledere med en dharma, som man ikke kan lave politik pŒ. Derfor adskilles det religi¿se og sekul¾re i kristendommen og buddhismens verden.
Men David Loy har det synspunkt, at vi i Vesten overser, at vort ¿konomiske system, faktisk tjener som en religi¿s tro. Den har et verdensbillede og et s¾t v¾rdier, som har en religi¿s rolle, selv om der ikke er noget transcendent.
Loy mener at Vesten har det ubehagelige problem, at der er en sammenh¾ng mellem de vestlige interesser og de vestlige v¾rdier som individualisme, liberalisme, menneskerettigheder, lighed, frihed, demokrati og adskillelsen af stat og kirke.
Pointen er, at det i historien l¿b har vist sig at v¾re vanskeligt at harmonere disse v¾rdier og idealer med den mŒde Vesten og selvf¿lgelig is¾r USA til stadighed behandler andre nationer, nŒr det drejer sig om deres egne kortsigtede interesser.
Sp¿rgsmŒlet er derfor ikke Huntingtons "civilisationernes sammenst¿d", men om vi ikke i Vesten ville komme bedre ud af det med andre civilisationer, hvis vi var mindre grŒdige efter deres resurser og markeder.
Det sidste kapitel ti hedder: "Terrorism as Religion: The Identity Crisis of Secularism". David Loy har det m¾rkelige politisk korrekte synspunkt, at religi¿s terrorisme er en reaktion pŒ modernismen sekul¾re fiasko. Det er tydeligt, at han ikke har tilstr¾kkelig viden om hverken islam tross¾tninger, dens historiske brutalitet eller shariaens undertrykkelse af kvinder og vantro.
Han skelner ikke i dette kapitel mellem kristen, j¿disk og islamisk fundamentalisme og indleder med at argumentere for, at den fundamentalisme vi ser sprede sig i Mellem¿sten, Europa og USA ikke er en tilbagevenden til en f¿r moderne religi¿sitet (f.eks. profetens s¾dvane), men et svar pŒ den mangel pŒ spiritualitet, som findes i den moderne sekul¾re verden.
Det er ganske vist en identitets krise, som kommer af vor mangelsygdom. Men David Loy mener, at fundamentalismen manifesterer sig som en reaktion pŒ udviklingen af sekularismen, og det tror jeg er helt forkert. Den salafistiske tilbagevenden til Muhammeds s¾dvane er er reformation, som bedst kan sammenlignes med den protestantiske reformation. Det er den rettroende islam.
De traditionelle religioner grundf¾stnede os i en sakral
vision, som kunne fort¾lle os om vor situationstotalitet eller rolle i kosmos.
Modernismen og postmodernismen har imidlertid stillet sp¿rgsmŒl ved det
transcendente og efterlader os angste for et meningsl¿st univers og en indre
mangel pŒ basis. Vi kan ikke l¾ngere forholde os til det faktum, at vi skal d¿
eller til den f¿lelse af mangel, som plager os.
Det er ikke forkert, at de voldelige religi¿se bev¾gelser i verden alle er f¾lles om at afvise den moderne sekularisme. Sk¿nt dette blot forv¾rrer situationen er det klart, at sekularismen er en ideologi, der som en erstatnings religion fastholder os i det verdsliges "grŒdighed, modvilje og selvbedrag", som ikke har en transcendent dimension.
Vi pr¿ver her at overvinde vor mangelsygdom ved at gribe efter hvad som helst i den sekul¾re verden. Men dette er fra et buddhistisk synspunkt d¿mt til at slŒ fejl, fordi det hverken fjerner vor lidelse eller kan grundf¾stne os i en ny befriet identitet.
David Loy bringer os derved tilbage til forskellen mellem den bundne bevidsthed og den frigjorte bevidsthed. I buddhismen er vor sande identitet altid sunya, "tom". Denne tomhed eller forml¿shed er netop fri til at antage hvilken som helst form eller former alt afh¾ngig af situationen.
Hvis form er tomhed, er tomhed ogsŒ form. Den spirituelle vej f¿rer til en befrielse af bevidstheden. Og det vigtige er, at denne frihed ikke er en frig¿relse fra, men en frig¿relse i denne verden.
David Loy er mester i at forene buddhistisk erkendelse, sammenlignende mystik og fornemmelsen af social retf¾rdighed og beder os i alle sine b¿ger om at se n¾rmere pŒ, hvornŒr bevidstheden er bundet af vildfarelser, og hvornŒr den er befriet og vŒgen.
A New Buddhist Path. Enlightenment, Evolution and Ethics in the Modern World. Boston, Wisdom Publications, 2015.
I denne sidste bog af David R. Loy bliver vi helt opdateret med hans fine forstŒelse af, hvordan vi som vesterlandske buddhister kan forholde os til en sŒkaldt moderne form buddhisme. LoyÕs forfatterskab har nu udviklet sig til et klart og velformuleret udtryk for en buddhisme, som er meningsfuld for det moderne menneske.
Hans Indledning hedder In Quest of a Modern Buddhism. Vi b¿r genoplive tidligere tiders visdom for at overvinde det nuv¾rende kedelige verdensbillede, hvor vi forf¿lger individualisme, narcissisme, grŒdighed, forbrugs afh¾ngighed og fantasier. Buddhismen kan udpege en vej tilbage i den rigtige retning. Men det bliver nok n¿dvendigt at sekularisere Buddhismen.
Bogen er inddelt i tre afsnit: Path, Story og Challenge. Hvert afsnit har flere smŒ kapitler og ender med en afslutning om Karma og genf¿dsel. Udgangspunktet er ¿nsket om at realisere den bevidsthed som ikke f¾stner sig pŒ noget. Det er lige efter Diamantsutraens: Lad dine tanker komme frem uden at de opholder sig ved noget bestemt.
Bodhisattvaer lever uden nogen st¿tte eller basis, fordi de ikke vedh¾fter bevidstheden til noget. Dette er meget anderledes end hos os andre, hvis sind er tvunget til snart at r¾kke ud efter bŒde det ene og det andet.
Igennem hele bogen bev¾ger David Loy sig frem og tilbage mellem 2 aspekter af buddhismen, som er transcendens og immanens.
Der er forskel pŒ, at noget er transcendent dvs. Gud eller det rene bevidsthedsrum og det at transcendere. Transcendens kommer af det latinske trans + scandere, at v¾re oven over eller det at gŒ ud over denne verden eller virkeligheden. Immanens kommer af det latinske in + manere, at v¾re i eller forblive i denne verden eller virkeligheden.
Loy er af den opfattelse, at hverken en transcendent eller immanent forstŒelse af buddhismen er tilfredsstillende. Det begrunder han med, at det eneste, der er forn¿dent, er at erkende, at vor fornemmelse af et ÓselvÓ er en social-psykologisk konstruktion, som b¿r dekonstrueres og rekonstrueres, fordi et adskilt ÓselvÓ netop er kilden til dukkha eller vor mangelsygdom og utallige lidelser her i livet.
Jeg er ikke helt enig, fordi disse to begreber er meget nyttige for at forstŒ ikke-dualismen. Det mest transcendente eller det eneste transcendente i hele universet er bevidsthedsrummet, men det vigtige at forstŒ er, at bevidsthedsindholdet ikke er adskilt fra denne rene bevidsthed. Derfor er det transcendente immanent i bevidsthedsindholdet dvs. denne verden eller virkeligheden.
ÓWe are here to awaken from the illusion of our separateness.Ó – Thich Nhat Hanh.
David Loy citerer nogle kendte steder fra Pali kanon f.eks. Udana 1.10:
ÓWhen Bahiya, there is for you in the seen only the seen, in the heard, only the heard, in the sensed only the sensed, in the cognized only the cognized, then, Bahiya, there is no ÓyouÓ in connection with that....When there is no youÓ there, then you are neither here nor there nor in between the two. This, just this, is the end of suffering (dukkha).
Det er nok, at komme ud over fornemmelsen af et ÓselvÓ som noget, der aktiverer det vi g¿r, ser, eller h¿rer osv. ved at fokusere pŒ selve det der ses og lydene, som h¿res.
En anden mŒde at forstŒ den buddhistiske opvŒgnen pŒ er det, Dogen beskriver som Óat glemme sig selvÓ og realisere vor ikke-dualitet med verden. Det kr¾ver ansvarlighed, fordi alle levende v¾sners velf¾rd ikke l¾ngere kan adskilles fra et JEG ER.
David Loy er i denne bog meget bevidst om parallellen mellem vor evige individuelle forlegenhed med hensyn til vor adskillelse fra andre og vor kollektive mishandling af biosf¾ren. Det er ikke ualmindeligt, at man hen ad vejen i sin meditation finder, at denne spirituelle praksis ser ud til at v¾re utilstr¾kkelig til at l¿se ens psykologiske problemer og relationer.
Hvis kilden til min dukkha ultimativt er et fejlagtigt indtryk af selvv¾ren, sŒ mŒ l¿sningen v¾re at realisere, at jeg ikke er virkelig adskilt fra andre og andet og derfor ikke b¿r forf¿lge min egen lykke med ligegyldighed overfor andre og andet.
Det er en forvandlende forstŒelse af, at den verden, vi s¾dvanligvis erfarer og den mŒde, jeg oplever mig selv pŒ, hverken er virkelig eller uvirkelig, men en psykologisk og social konstruktion, som kan dekonstrueres rekonstrueres, nŒr jeg f¿lger buddhismens tr¾ning.
Den subjektive fornemmelse af et indre ÓselvÓ adskilt fra en objektiv virkelighed der ude er et produkt af den mŒde vor almindelige psykologiske bevidsthed fungerer. Dette er i bund og grund en fejlagtig opfattelse af bŒde os ÓselvÓ og ÓomverdenÓ.
Buddhismen l¾rer os, hvorledes vor psykologi fabrikerer det, vi tror er den personlige virkelighed. De 5 skandha er bogstavelig talt en ÓbunkeÓ former, f¿lelsesbetonede fornemmelser, perceptioner, mentale dispositioner og opfattelser, hvis pŒvirkning af hinanden skaber illusionen af et fra omverden
illusorisk personligt ÓselvÓ.
Dern¾st opstiller buddhismen en detaljeret teori om,
hvorledes vore vildfarelser og beg¾r samarbejder og konstruerer den mŒde, vi
oplever verden pŒ. Denne teori hedder Œrsagsk¾den eller betinget opstŒen, som
pŒ sansrit hedder pratityasamutpada.
David Loy er meget opm¾rksom pŒ, at vor almindelige uvidende
mŒde at opfatte pŒ polariserer en ÓomverdenÓ, som vi er meget bevidst om, og en
indre fornemmelse af et ÓjegÓ, som har denne bevidsthed. Det skaber en
illusorisk subjekt-objekt adskillelse. Denne konstruerede tvedeling er roden
til vor uvidenhed samtidig med, at den er Œrsagen til dukkha.
I og med buddhismens opvŒgnen eller erkendelse af vor egentlige natur og identitet beh¿ver vi ikke engang at fors¿ge pŒ at skille os af med fornemmelsen af et ÓselvÓ, fordi denne fornemmelse er n¿dvendig for vore daglige funktioner. Det eneste der er vigtigt er at erkende, at fornemmelsen af et ÓselvÓ er ÓtomÓ for selvv¾ren, fordi det adskilte ÓselvÓ hjems¿ges af vor mangelsygdom (dukkha).
Det afg¿rende punkt er, at den buddhistiske opvŒgnen ikke har noget at g¿re med at transcendere denne verden eller at adskille den fra os i almindelig forstand, men at opleve den pŒ en ikke fastholdende mŒde. ÓLet your mind come forth without fixing it anywhereÓ (Diamond Sutra).
NŒr man kommer ind i denne bog er det tydeligt, at David Loy er kommet til en fin afklaring af sit buddhistiske liv. Jeg har ikke tidligere l¾st bedre beskrivelse og forstŒelse af nogen anden vesterlandsk buddhist. Hans henvisninger til vigtige zen tekster og hans formuleringer af det essentielle i zen i et enkelt og klart sprog er meget tilfredsstillende for en gammel buddhist som jeg.
A New Buddhist Path er fuld af vidunderlige citater og guldkorn fra mange zen mestre gennem tiderne. Men jeg vil n¿jes med et citat af Dogen fra hans skrift Genjokoan, som jeg altid har holdt meget af. David Loy er jo selv Soto zen pr¾st:
ÓTo study Buddhism ia to study yourself. To study yourself is to forget yourself. To forget yourself is to be awakened by the ten thousand things. When awakened by the ten thousand things, your body and mind as well as the body and mind of others drop away.Ó
Denne erkendelse fŒr Loy til at endelig klart at sige: ÓDoes awakening, then, involve realizing that oneÕs own nature is not different from that of the entire universe? That my own Ógroundless groundÓ is in fact the ground of the whole cosmos.Ó